Audi ultra

Značka Audi, ako dlhoročný nositeľ technického pokroku v stavbe automobilov, prijala program, ktorý nazvala Audi ultra a ktorý je definovaný svojou hlavnou úlohou: pri zachovaní alebo zvyšovaní tuhosti a pevnosti konštrukčných prvkov automobilu znižovať ich hmotnosť.

Bez ohľadu na to, či ide o karosériu, sedadlá, prevodovku alebo popolník ...

V budúcnosti bude značka Audi ponúkať aj modely s označením ultra, čo bude označenie vždy pre najúspornejší model v danom modelovom rade.

Hmotnostná špirála

Vývoj automobilov za posledných 40 rokov ukazuje, že automobily sa rozmerovo zväčšujú a sú čoraz ťažšie. Má to svoju logiku – automobily sú aj čoraz priestrannejšie, je v nich stále viac výbavy, sú čoraz výkonnejšie, rýchlejšie a to zasa chce výkonnejšie brzdy, robustnejší podvozok, väčšie kolesá.

Chceme sa voziť bezpečnejšie – aj tých 8 airbagov však má nejakú hmotnosť a vyžaduje potrebný priestor. A tak sa vo svetovom vývoji automobilov začala odvíjať hmotnostná špirála, ktorá spôsobuje, že dnešné automobily sú čoraz ťažšie.

Pozor

s narastajúcou hmotnosťou vozidla však rastie
aj jeho spotreba, emisie, zhoršuje sa akcelerácia...

Celohliníková karoséria

Značka Audi, ako dlhoročný nositeľ technického pokroku v stavbe automobilov, prijala program, ktorý nazvala Audi ultra a ktorý je definovaný svojou jedinou úlohou:

pri zachovaní alebo zvyšovaní tuhosti a  pevnosti konštrukčných prvkov automobilu znižovať ich hmotnosť. Bez ohľadu na to, či ide o  karosériu, sedadlá, prevodovku alebo popolník...

Vďaka tomuto programu, dlhé roky len interne známemu vo vývoji značky Audi, dnes verejne propagovanému, prišiel v roku 1994 na trh prvý sériový automobil luxusnej triedy so samonosnou celohliníkovou karosériou, Audi A8...

Konštrukcia Audi ultra®

Audi Space Frame

... a odvtedy sú pre značku Audi celohliníkové karosérie (tzv. Audi Space Frame ASF) pri Audi A8 samozrejmosťou, mnohé iné modely – napr. Audi A6, A7 – majú hliníkové vonkajšie panely karosérie (kapoty, blatníky), súčasný model Audi R8 má tiež celohliníkovú karosériu, a napríklad model Audi TT má tzv. hybridnú karosériu, čiastočne z hliníka, čiastočne z vysokopevnostnej ocele.

Značka Audi si v rámci programu Audi ultra stráži hmotnosť každého konštrukčného prvku. Vďaka tomu sa značke Audi už podarilo pri niektorých nových modeloch otočiť hmotnostnú špirálu naopak – to znamená, že nový model napriek všetkým trendom vo zvyšovaní výbavy, bezpečnosti vozidla či veľkosti priestoru je ľahší ako jeho predchodca. Napríklad v prípade nového Audi A3 Sportback je nový model ľahší asi o 90 kg.


Podobné znižovanie hmotnosti je už avizované pri prichádzajúcich nových modeloch Audi A4, A5 či Q7, kde plánujeme redukciu hmotnosti až o 350 kg.