Priame vstrekovanie paliva:
TDI + TFSI

Dnes v benzínových motoroch veľmi častý konštrukčný prvok. Pri dieselových motoroch je to už bežný štandard, samozrejmosť.

Iné vstrekovanie nafty ako priame, nikto zo svetových výrobcov už neponúka. Aj pri benzínových, aj pri dieselových motoroch medzi hlavných priekopníkov priameho vstrekovania patrí značka Audi.

História

Značka Audi v roku 1989 predstavila svoj prvý dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva a označením TDI. Tento motor spôsobil zásadný obrat vo vnímaní dieselových motorov – bol to prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním nafty, ktorý mal aj vysoký výkon, aj vysoký krútiaci moment, aj vynikajúcu spotrebu paliva a k tomu aj dovtedy nevídanú kultúru chodu.

Dnes celý automobilový svet používa pri dieselových motoroch priame vstrekovanie paliva. Toto vstrekovanie spolu s prepĺňaním umožňuje dieselovým motorom dosahovať úroveň výkonu a krútiaceho momentu, ktorá bola pred 25 rokmi nepredstaviteľná. Špičkové turbodieselové motory z dielne Audi dosahujú dnes výkon viac ako 100 koní a krútiaci moment cez 200 Nm na liter objemu motora.

Technológia
priameho vstrekovania

Technológiu priameho vstrekovania paliva pri benzínových motoroch doviedla značka Audi od atmosférických motorov s priamym vstrekovaním vrstvenej palivovej zmesi FSI k vysoko moderným prepĺňaným motorom s priamym vstrekovaním homogénnej zmesi TFSI.

Tieto motory dnes vynikajú mimoriadne nízkou spotrebou paliva, ktorá sa blíži k spotrebe moderných turbodieselových motorov. Rovnako ich maximálny krútiaci moment sa blíži k hodnotám doteraz bežným len pri moderných turbodieseloch – a pokiaľ ide o krivku priebehu krútiaceho momentu v rámci otáčkového spektra motora, sú tieto motory dokonca nad turbodieselmi v prevahe.

TDI

TFSI

Súčasnosť

Ak chcete progresívny, výkonný a úsporný benzínový motor, máte dnes takéto motory u značky Audi k dispozícii od objemu 1,2 litra (1.2 TFSI, 63 kW/86 k) až po objem 4,0 litra (4.0 TFSI, 412 kW/560 k).

Značka Audi dopracovala technológiu priameho vstrekovania paliva na takú úroveň, že dnes so svojimi motormi TDI a TFSI zabudovanými v športových špeciáloch suverénne vyhráva vytrvalostné preteky na okruhoch, napríklad preteky v Le Mans alebo DTM.