quattro®

Prvý automobil Audi so stálym pohonom všetkých štyroch kolies predstavila značka Audi na Ženevskom autosalóne v roku 1980 - legendárne kupé Audi quattro.

Dva roky po svojom debute vyhralo titul majstra sveta v rallye a o prednostiach pohonu všetkých štyroch kolies nenechalo svet na pochybách.

Technické riešenia pohonu quattro®

Značka Audi je dnes uznávaným špecialistom na pohon všetkých štyroch kolies v osobných automobiloch a automobiloch kategórie SUV. Z hľadiska skúseností s týmto pohonom, ale aj z pohľadu počtu vyrobených automobilov s pohonom všetkých štyroch kolies nemá vo svete konkurenciu.

Značka Audi dnes používa celkovo tri rôzne technické riešenia pohonu všetkých štyroch kolies quattro:

  • mechanický samosvorný medzinápravový diferenciál pri všetkých modeloch Audi s motorom uloženým vpredu pozdĺžne
  • medzinápravový diferenciál s elektrohydraulicky ovládanou viaclamelovou spojkou pri všetkých modeloch Audi s motorom uloženým vpredu naprieč
  • viskospojka ako medzinápravový diferenciál pre model Audi R8

Diferenciál

– mechanický samosvorný medzinápravový

Všetky modely Audi s motorom uloženým vpredu pozdĺžne majú rovnaké technické riešenie permanentného pohonu všetkých štyroch kolies quattro. Toto riešenie používa mechanický samosvorný medzinápravový diferenciál, ktorý reaguje na adhézne pomery náprav a podľa toho rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu.

Jeho obrovskou výhodou je vysoká citlivosť na adhézne zaťaženie náprav, ktorá mu dáva schopnosť meniť rozdelenie krútiaceho momentu skôr, než nastane preklz kolies. Takto fungujúci systém sa preto nazýva aj proaktívny systém pohonu 4 x 4.


Používa sa pri modeloch Audi A4, A5, A6, A7, A8, Q5 a Q7, ako aj vo všetkých, ktoré sú z nich odvodené (modely R a RS).

Bez pomoci elektroniky je schopný zvládnuť drvivú väčšinu jazdných situácií, čím jednak na minimum obmedzuje preklzovanie kolies pri prenose sily na vozovku, jednak týmto rozumným hospodárením s adhéziou kolies podporuje stabilitu vozidla. Jeho základné konštrukčné nastavenie znamená rozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy v percentuálnom pomere 40 : 60 (predná náprava : zadná náprava).

Tento pomer rozdelenia krútiaceho momentu sa podľa jazdnej situácie plynulo mení – sám bez pomoci elektronických asistenčných systémov dokáže tento medzinápravový diferenciál distribuovať krútiaci moment až v pomere 70 : 30 (P : Z) alebo naopak 15 : 85 (P : Z).

Diferenciál

– športový diferenciál zadnej nápravy

Elektronické asistenčné systémy (napr. EDS) mu pomáhajú len v extrémnych prípadoch, keď ani takéto rozdelenie nestačí. S ich pomocou možno dosiahnuť aj extrémne rozdelenie 100 : 0 alebo 0 : 100.

Tento systém tiež možno skombinovať s elektronicky riadeným športovým diferenciálom zadnej nápravy, ktorý umožňuje aj športovejší a rýchlejší prejazd zákrutou, ale prispieva tiež k bezpečnosti jazdy, pretože v prípade šmyku vozidla spolupracuje s ESC na jeho vyrovnaní.

Diferenciál

– medzinápravový diferenciál s elektrohydraulicky ovládanou viaclamelovou spojkou

Tie modely značky Audi, ktoré majú motor uložený vpredu naprieč, používajú pre pohon všetkých štyroch kolies quattro elektronicky riadený medzinápravový diferenciál. Tento medzinápravový diferenciál s elektrohydraulicky ovládanou viaclamelovou spojkou reguluje množstvo krútiaceho momentu na zadnej náprave – od nepatrného množstva, ktoré tam prenáša stále (do 10 %) až do maxima, keď zadná náprava dostáva presno toľko krútiaceho momentu ako predná: vtedy je rozdelenie krútiaceho momentu 50 : 50. V extrémnom prípade možno pomocou elektronických asistenčných systémov dosiahnuť aj rozdelenie krútiaceho momentu 100 : 0 alebo 0 : 100.

 

 

Toto riešenie pohonu 4 x 4 používa Audi v modeloch Audi A1, A3, Q3 a TT – tiež v odvodených modeloch (S a RS).

Tento systém reaguje na otáčky jednotlivých kolies – nazýva sa tiež reaktívny systém pohonu 4 x 4. Reaguje na rozdiel otáčok medzi prednými a zadnými kolesami, ale aj na rozdiel medzi otáčkami predných kolies.


Tento rozdiel nastáva vždy aj pri prejazde zákrutou, takže aj vždy v zákrute je plne aktivovaný pohon všetkých štyroch kolies. Tento elektronicky riadený systém pohonu quattro dokáže tiež aktívne spolupracovať s ostatnými elektronickými asistenčnými systémami.

Viskospojka

Špeciálnym prípadom riešenia pohonu quattro je superšportový automobil Audi R8, kde vďaka umiestneniu motora vzadu pozdĺžne pred zadnou nápravou rieši pohon quattro iné pomery zaťaženia náprav – a, samozrejme, vzhľadom na iné predpokladané používanie vozidla aj iné režimy jazdy.

Tu ako medzinápravový diferenciál slúži viskospojka, ktorá reguluje krútiaci moment na prednej náprave v rozsahu od 10 % až po maximum – asi 30 %. V extrémnych prípadoch možno pomocou elektronických asistenčných systémov dosiahnuť rozdelenie 100 : 0 alebo 0 : 100.