Svetlá budúcnosti


Laserové diaľkové svetlá

Audi je lídrom vo vývoji osvetľovacej technológie pre automobily. V roku 2008 dostalo Audi R8 ako prvý sériový automobil na svete reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED, v roku 2012 nasledovali smerové svetlá s dynamizovanou indikáciou. Reflektormi Matrix LED, ktoré debutovali v roku 2013 pri modernizácii limuzíny A8, otvorilo Audi novú kapitolu automobilovej osvetľovacej techniky. V roku 2014 v novom Audi R8  LMX značka so štyrmi kruhmi zapaľuje ďalší stupeň:
laserové diaľkové svetlá.

Superšport Audi R8 LMX V10 419 kW (570 k) je špičkovým modelom značky Audi, ktorý poskytuje dynamiku vyrážajúcu dych a novátorské technológie. Preto ako prvý sériový automobil na svete bude vybavený laserovými diaľkovými svetlami.

Pri vývoji inovatívnej osvetľovacej technológie konštruktéri Audi úzko spolupracovali so svojimi kolegami z divízie automobilového športu. Kombinácia diaľkových svetiel z LED a laserových diaľkových svetiel bude po prvý raz debutovať 14. a 15. júna 2014 pri pretekoch 24 hodín v Le Mans na novom Audi R18 e-tron quattro. Tým prémiová značka pokračuje vo svojej tradícii odskúšať v automobilovom športe nové technológie pre sériovú výrobu.

 

 

 

Pri nových laserových diaľkových svetlách generuje jeden laserový modul v každom reflektore svetelný kužeľ s dvojnásobným dosahom oproti reflektoru z diód LED. Každý modul obsahuje štyri výkonné laserové diódy. Pri priemere iba 300 mikrometrov generujú modrý laserový lúč s vlnovou dĺžkou 450 nanometrov. Fosforový konvertor premieňa laserový lúč na biele svetlo s teplotou farby 5500 kelvinov – čo je ideálne pre ľudské oko, pretože umožňuje vodičovi lepšie rozoznať kontrasty a znižuje únavu zraku. Laserové bodové diaľkové svetlá, ktoré sú aktívne od rýchlosti 60  km/h, v Audi R8 LMX dopĺňajú diaľkové svetlá z LED diód a vďaka dlhému dosahu zlepšujú výhľad vodiča v tme a zvyšujú bezpečnosť. Inteligentná senzorika kamery rozoznáva iných účastníkov cestnej premávky a aktívne tlmí diaľkové svetlá.

LED Matrix

Vidieť a byť videný – heslo staré ako motorizmus sám. Keď sme sa pred päťdesiatimi rokmi prepracovali od asymetrickej dvojvláknovej žiarovky „reflektorky“ k jej halogénovej verzii H4, bol to obrovský skok k lepšiemu videniu na ceste. Ďalší revolučný krok sa volal Xenón a Xenón plus alebo Bixenón. Dnes je hitom svetelná technika vozidla, využívajúca diódy LED. Priekopník tejto svetelnej techniky v automobiloch
– značka Audi z Ingolstadtu.

Pri reflektoroch Audi Matrix ide nielen o nový zdroj svetla
– svetlo emitujúcu diódu LED.

Táto technika zmenila aj ponuku rôzneho druhu osvetlenia cesty. Schéma „parkovačky-stretávačky-diaľkové“ sa stáva veteránskou záležitosťou.

Audi dnes ponúka iný repertoár:

  • parkovacie svetlá
  • denné svetlá
  • stretávacie svetlá
  • odbočovacie svetlá
  • križovatkové svetlá
  • diaľkové svetlá
  • diaľničné svetlá
  • svetlá do zlého počasia

... to všetko na jednom aute.

LED - Matrix

Svetlá riadi navigačný systém

A keďže pokrok má byť pokrokom a náskok náskokom, nemusí sa už dnes šofér zamestnávať hľadaním, ktoré z týchto svetiel by boli momentálne optimálne – oveľa lepšie, rýchlejšie a bez stresu dnes svetlá riadi navigačný systém.

Tento systém si nezabudne všimnúť, že sme vošli do obce a treba stlmiť diaľkové svetlá, presne vie, kedy sme v križovatke, tak ju lepšie a širšie osvetlí, vie, kedy vychádzame na diaľnicu, aj kedy sme z nej zišli. Chcete to mať? Môžete.

Dnes to už ponúka Audi A6, A7, A8, ale aj A3...